Ve třetím ročníku charitativní Národní potravinové sbírky (NPS), která se v sobotu 21. listopadu 2015 konala napříč Českem, darovali nakupující v obchodech Albert, dm, Globus, Kaufland, Makro, Penny Market a Tesco celkem 228 tun potravin. Po započtení dalších individuálních darů od firem a institucí, které poskytly jídlo přímo potravinovým bankám, se konečný součet za NPS 2015 vyšplhal na 236 tun darovaného jídla.
To je o je o 63 tun více, než kolik se v ČR vybralo rok předtím.

V dosavadní historii sbírek jde o absolutní rekord – pro srovnání: za celý loňský rok se do Potravinových bank v ČR dostalo zhruba tisíc tun potravinových darů, během NPS 2015 tak obyvatelé Česka za jedinou listopadovou sobotu poskytli bezmála čtvrtinu celoročního loňského výtěžku.

Foto: Filip Singer, Bps
Momentka ze sobotního Alberta. Foto: Filip Singer, Bps

Díky štědrosti tisíců nakupujících ve všech krajích se tak v období před Vánoci dostanou k místním lidem bez prostředků potraviny, které by si jinak nemohli dovolit koupit.

„Letošní ročník je pro nás potvrzením, že lidé a firmy v Česku nejsou lhostejné k problémům společnosti a mají chuť je řešit. Nakupující i partneři, bez nichž by tato akce nebyla, mají můj obdiv,“ uvedla Pavlína Kalousová z pořádající platformy Byznys pro společnost, která NPS organizuje ve spolupráci s Českou federací potravinových bank a Armádou spásy a celou řadou partnerů – obchodů, firem i dalších institucí.

„Zvláštní poděkování pak patří našim dobrovolníkům, kteří nezištně a bez nároku na honorář rozdávali letáky a balili a rozváželi dary,“ doplnila Kalousová. Dobrovolníci v typicky modrých zástěrách s logem projektu „Potraviny pomáhají“ asistovali ve více než 470 obchodech po celé zemi ze sítí Albert, dm, Globus, Kaufland, Makro, Penny Market a Tesco. V Olomouci se do modré zástěry oblékl rovněž ministr zemědělství Marian Jurečka, který nad NPS 2015 převzal patronát.

Vybrané jídlo poputuje přes potravinové banky v jednotlivých krajích přímo neziskovým organizacím v místech, kde jej zákazníci supermarketů darovali. Pomohou tak matkám s dětmi v azylových domech, seniorům, osobám bez domova či lidem s handicapem.

Slider: Národní potravinová sbírka 2015
Prohlédněte si fotoreportáž ze soboty:
Sledovali jste s námi Národní potravinovou sbírku. Tak Češi pomáhali lidem v nouzi »

Do potravinových bank po celé republice jídlo zdarma svážela logistická firma Raben Logistics Czech. Sbírky se přímo účastnily rovněž významné firmy, které věnovaly potravinové dary, jako společnost Carrier Commercial Refrigeration, Mars, Rohlik.cz, Sodexo nebo Unilever.

Pilotně se do Národní potravinové sbírky zapojily také vybrané školy a školky. Například malé děti z Mateřské školy U Uranie z Prahy 7 v rámci výuky vyrobily zdravé svačinky a ty pak roznesly firmám v okolí, kde je vyměnily za trvanlivé potraviny do sbírky.

Národní potravinová sbírka se v ČR poprvé uskutečnila v roce 2013.

Platforma Byznys pro společnost se akcí snaží upozornit na problém plýtvání potravinami na straně jedné a nedostatku jídla pro lidi bez prostředků na straně druhé. Podle statistik žije až patnáct procent obyvatel Česka na hranici chudoby a nemohou si dovolit pravidelné jídlo. Na druhé straně se v ČR každoročně vyplýtvá 80 kilogramů potravin na hlavu, pokud počítáme celou populaci včetně narozených dětí. Národní potravinová sbírka si klade za cíl apelovat na veřejnost, firmy i instituce a pomoci tak tyto trendy dlouhodobě měnit.

V prvním ročníku sbírky lidé a firmy darovali 66 tun potravin (podrobnosti ZDE »), v roce 2014 to bylo již 173 tun (více ZDE »).

Organizaci Byznys pro společnost se spolu s partnery při pořádání loňské sbírky rovněž podařilo dosáhnout významné změny v systému danění potravinových darů, na které lze od roku 2015 v Česku uplatňovat DPH blížící se nule. Firmám se tak významně zjednodušilo darování jídla na charitu v průběhu celého roku.


První reakce zúčastněných:

Česká federace potravinových bank - logo„Byl to opět svátek solidarity – těch, kteří nakupují, dobrovolníků, zaměstnanců obchodních řetězců i dalších firem obecně. Máme radost, jak krásně koncept funguje.“
Fabrice Martin-Plichta (Česká federace potravinových bank)
Armada„Sám jsem pomáhal v Praze na Novém Smíchově a když jsem viděl, jak několik lidí udělalo velký nákup speciálně jen pro sbírku, moc se mi to líbilo. Jedno z využití darů v našem případě bude příprava 400 vánočních balíčku pro osamělé seniory a lidi bez domova na Praze 5.“
Jakub Vopelák (Armáda spásy)
Albert„Atmosféra v našich obchodech, které jsem navštívila, byla skvělá. Byla tu spousta obyčejných příběhů. Maminka koupila 3 krabice přesnídávek a tu třetí darovala. Rodina přivezla velký košík se slovy: ‚To je i za babičku, která nemohla přijít osobně‘. Skupinka mentálně postižených lidí přinesla balíček piškotů. Anebo ministr zemědělství Marian Jurečka, který s manželkou nakoupil a daroval celý košík, navlékl zástěru a pomáhal v hypermarketu v Olomouci.“
Dagmar Krausová (Albert)
Tesco„V našich obchodech bylo zjevné, že lidé o sbírce vědí, jsou informovaní, co nakupovat. Také se hodně ptali, ke komu pomoc půjde a vítali, že je to pomoc přímo místním lidem v nouzi. V pobočce v Praze na Smíchově se během dne také zastavilo mnoho známých osobností: Monika Babišová, Jana Adamcová či Olga Menzelová. Nakupovali podle doporučení dobrovolníků, například Monika Babišová ještě na základě rad dokoupila i sušené mléko.“
Martina Šilhánová (Tesco)
Makro male logo„Viděli jsme, jak o hodně se zvedl zájem darovat oproti premiérovému ročníku, do něhož jsme se zapojili. Velkou změnou bylo, že zákazníci pro sbírku nakupovali celá velká balení – dříve třeba z velkého balení vybrali pár kusů, které darovali, letos věnovali rovnou 10kg mouky či karton čočky.“
Ivan Tučník (Makro)
DM„Cílem našich obchodech nebylo, aby lidé volili dražší potraviny – v dm nabízíme například hodně bio – ale aby sbírka pomohla zejména dětem. Pro dm to byl zároveň velký dobrovolnický den, kdy se o vše v rámci svého volna starali naši zaměstnanci. A sami rovněž rozvezeme dary okolním neziskovým organizacím.“
Eva Vaněčková (dm)
Globus„Z obchodů v Praze, které jsem sama navštívila, ale i od kolegů z našich provozoven například na Moravě vím, že lidé na sbírku reagovali velmi pozitivně. Nebylo málo případů, kdy nakupující přivezli k dobrovolníkům jako dar celý nákupní košík. Také se hodně ptali, jak jejich pomoc poslouží a měli radost, že potraviny dostanou chudí lidé přímo v místě, kde se nakoupily. A dobrovolníci byli super.“
Pavla Hobíková (Globus)
Kaufland„Oceňujeme ochotu, s jakou lidé ke sbírce v našich obchodech přistupovali.“
Michael Šperl (Kaufland)

 

 Národní potravinovou sbírku 2015 podporují:

NPS organizuje: Byznys pro společnost ve spolupráci s Armádou Spásy a Federací potravinových bank
Strategičtí partneři: Albert, dm, Globus, Kaufland, Makro, Penny Market, Tesco, Carrier
Partneři: Raben Logistics, Mars, Rohlik.cz, Sodexo, Sodexo Benefity, Unilever
S podporou: Ministerstvo zemědělství, MČ Praha 7, Mateřská škola Uranie, ZŠ Letohradská P7
Hlavní mediální partner: Český rozhlas Mediální partneři: DeadLineMedia, Loosers, MilujemeJidlo.cz, My89.cz

O Byznys pro společnost, z.s.:

Největší organizace na podporu společensky odpovědného byznysu v ČR. Je národní partnerskou organizací CSR Europe, celoevropské platformy pro odpovědné podnikání (corporate social responsibility) a českým koordinátorem mezinárodních programů (např. Diverzita.cz). V Česku vedle NPS organizuje třeba celosvětové dny firemního dobrovolnictví Give&Gain a Engage.

www.byznysprospolecnost.cz // facebook.com/byznysprospolecnost  // twitter.com/odpovednefirmy
kontakt: Jakub Unger, unger@byznysprospolecnost.cz , +420737214123

Další úspěch Národní potravinové sbírky, Češi darovali 236 tun jídla