Předposlední listopadovou sobotu bude v Česku nakupování jiné. Kromě svého běžného nákupu budou mít zájemci možnost přidat do košíku i některé potraviny, které po zaplacení darují pro sociálně slabé. Ve vybraných supermarketech se v sobotu 21. listopadu uskuteční už třetí ročník Národní potravinové sbírky, napsal Deník.cz.

Letos je akce opět větší než loni, po celé zemi se zapojí 460 supermarketů největších tuzemských řetězců, což je o 80 víc než v roce 2014. „V Praze je možné darovat ve více než třiceti větších marketech,“ upřesnil Jakub Unger z organizace Byznys pro společnost. Ta sbírku spolupořádá v rámci projektu ‚Potraviny pomáhají‘. Podle něj právě na webových stránkách projektu mohou lidé najít nejbližší obchod, kde mohou přispět.

Článek o Národní potravinové sbírce v Deníku. Repro: PP
Článek o Národní potravinové sbírce v Deníku. Repro: PP

Potraviny, které se vyberou v hlavním městě, zamíří do pražské potravinové banky a z ní se pak distribuují výhradně zdejším neziskovým organizacím. „V Praze a Středočeském kraji máme v současnosti asi 96 odebírajících organizací, jde asi o 10 tisíc klientů,“ vypočítala předsedkyně Potravinové banky Praha Věra Doušová. Podle ní se jedná o instituce, které se starají o staré, nemocné a postižené lidi, děti nebo osoby bez domova.

Smyslem celé akce není jen vybrat potraviny pro sociálně slabé, snahou organizátorů je zároveň upozornit veřejnost na to, aby více přemýšlela nad tím, co nakupuje a v jakém množství.

Organizace varuje před plýtváním

Protože podle organizace Byznys pro společnost se v Česku každý rok vyhodí až třetina jídla, což vychází na 80 kilogramů za každého člověka. „Povědomí o tématu plýtvání s jídlem mezi lidmi stoupá, v České republice jsme zatím stále na začátku,“ myslí si Unger.

Dárci mohou kupovat nejrůznější potraviny jako polévky, džemy, čaje nebo olej. Podle Věry Doušové je kvůli pestrosti jídelníčku nejlepší kupovat něco jiného, než se neziskovým organizacím vozí obvykle.

„Běžně dostáváme trvanlivé potraviny jako mouku, cukr, rýži nebo těstoviny. Klienti ale obzvlášť ocení třeba trvanlivé mléko, které mají jen výjimečně, nebo tvrdé salámy. Ale oceníme prakticky všechno,“ ujistila předsedkyně pražské potravinové banky.

Podle jejích slov jsou průběžně zásobováni dokonce i sladkostmi s výjimkou bonbónů. Z Tesca pak poslední měsíce dostávají i ovoce a zeleninu. „Situace se v tomto ohledu stále zlepšuje,“ dodala Doušová.

Bude třeba dobrovolníků

Do Národní potravinové sbírky se také zapojí dobrovolníci, kterých bude v den konání akce potřeba kolem tisícovky. Každý obchod bude potřebovat mezi 15 a 20 lidmi na pomoc, i když částečně pomohou i zaměstnanci supermarketů.

Dobrovolníci v modrých zástěrách budou mít za úkol stát u vchodu do prodejny a vysvětlovat nakupujícím, co se právě koná, a rozdávat jim informační letáky. Darované zboží pak u pokladen dají do košíků, zváží je a přichystají k večernímu svozu.

K výslednému množství vybraných potravin obvykle část přihodí i některé obchodní řetězce. Mnohé z nich přitom dávají neprodané zboží průběžně celý rok.

Připojí se i škola a školka

Letos poprvé neproběhne sbírka pouze v obchodech, ke spolupráci se přihlásila i Městská část Praha 7, která zřídí sběrná místa v Mateřské škole U Uranie a Základní škole Korunovační. Vybrané jídlo pak dostanou místní občané na základě doporučení sociálního odboru, Pečovatelského centra a neziskových organizací.

„Jako radní pro sociální oblast se často setkávám s lidmi, kteří nemají dostatek prostředků, aby pokryli své základní životní potřeby. Zároveň mě však velice těší, když vidím, kolik občanů je ochotných těmto lidem dobrovolně pomáhat. Jednou z vhodných příležitostí je zapojení do Národní potravinové sbírky,“ uvedla radní sedmičky Silvie Kratochvílová.

Zdejší sbírka má mít pro malé předškoláky a školáky také vzdělávací rozměr. „V rámci listopadového tématu ‚Když se zdraví unaví‘ si chceme společně s dětmi upevnit poznatky z oblasti zdraví: správné stravovací návyky, zdravou stravu a pohyb. Rádi bychom prostřednictvím tohoto projektu zapojili blízkou komunitu a upozornili na problematiku plýtvání potravin a pomoci potřebným,“ vysvětlila ředitelka Mateřské školy U Uranie Michaela Kuběnová.

Národní potravinové sbírky ve prospěch azylových domů, domovů pro seniory, armády spásy a dalších organizací, které pomáhají lidem v nouzi, jsou už léta tradiční akcí v západních zemích. V Česku je začala organizovat před třemi lety platforma Byznys pro společnost ve spolupráci s Českou federací potravinových bank a Armádou spásy.
Projekt získal řadu ocenění

Hned první sbírka v roce 2013 byla úspěšná, když se podařilo vybrat celkem 66 tun potravin. Projekt navíc získal čtyři ocenění v České ceně za public relations. Druhý ročník Národní potravinové sbírky vynesl 173 tun potravin, čili o 107 tun potravin více o rok dříve. Už tehdy sbírka proběhla ve všech krajích, ve 380 obchodech řetězců Tesco, Penny Market, Kaufland, Albert, Globus a dm drogerie.

Podle předsedkyně organizace Byznys pro společnost Pavlíny Kalousové bude letošní sbírka jednou z největších dobrovolnických akcí v Česku. „Každý bude moci darovat trvanlivé potraviny, které prostřednictvím potravinových bank poputují potřebným v daném kraji,“ prohlásila Kalousová.

Článek vyšel na serveru Denik.cz 15. listopadu 2015, naleznete jej zde »


 

 Národní potravinovou sbírku 2015 podporují:

NPS organizuje: Byznys pro společnost ve spolupráci s Armádou Spásy a Federací potravinových bank
Strategičtí partneři: Albert, dm, Globus, Kaufland, Makro, Penny Market, Tesco, Carrier
Partneři: Raben Logistics, Mars, Rohlik.cz, Sodexo, Sodexo Benefity, Unilever
S podporou: Ministerstvo zemědělství, MČ Praha 7, Mateřská škola Uranie, ZŠ Letohradská P7
Hlavní mediální partner: Český rozhlas Mediální partneři: DeadLineMedia, Loosers, MilujemeJidlo.cz, My89.cz

O Byznys pro společnost, z.s.:

Největší organizace na podporu společensky odpovědného byznysu v ČR. Je národní partnerskou organizací CSR Europe, celoevropské platformy pro odpovědné podnikání (corporate social responsibility) a českým koordinátorem mezinárodních programů (např. Diverzita.cz). V Česku vedle NPS organizuje třeba celosvětové dny firemního dobrovolnictví Give&Gain a Engage.

www.byznysprospolecnost.cz // facebook.com/byznysprospolecnost  // twitter.com/odpovednefirmy
kontakt: Jakub Unger, unger@byznysprospolecnost.cz , +420737214123

Deník: K potravinové sbírce se připojí stovky obchodů a také školka