Celou řadu rekordů zaznamenala Národní potravinová sbírka 2015 (NPS), během níž Češi v sobotu
21. listopadu darovali potraviny na charitu.

„Skokanem roku“, tedy regionem, kde se meziročně výše darů zvedla vůbec nejvíc, se stal Královéhradecký kraj. Východočeši darovali 10,3 tuny jídla, třikrát víc než v roce 2014. Bezmála třikrát úspěšnější byla NPS rovněž v Karlovarském kraji (8,7 tun). Více než dvojnásobek ve srovnání s loňskem se vybral také na Plzeňsku (10,9 tun) a ve Středočeském kraji (22,2 tun), kde oproti roku 2015 lidé přidali přes 12,8 tun darů.

Nejštědřejším krajem celkově je Praha, následována Jihomoravským a Moravskoslezským krajem.

Data. Byznys pro společnost
Data: Byznys pro společnost

V obchodech řetězců Albert, dm, Globus, Kaufland, Makro, Penny Market a Tesco lidé takto darovali celkem 228 tun. Po započtení dalších individuálních darů od firem, které navíc během sbírky poskytly potraviny přímo bankám, se tak konečný součet za NPS 2015 vyšplhal na 236 tun darovaného jídla. To je o je o 63 tun více, než kolik se v ČR vybralo rok předtím.

Mezi jednotlivými obchody zaznamenal absolutní rekord supermarket Tesco na pražském Novém Smíchově, kde se za jediný den podařilo nashromáždit 6,5 tun potravin (o rok dříve to bylo „jen“ 2,8 tun). Mnohatunové byly rovněž obchody Globus v Praze 9 (bezmála 3,6 tun), Albert v Horních Počernicích (skoro 2,4 tun), Kaufland v Praze na Vypichu (2,3 tun) či Makro v Brně (přes 2 tuny).

Data: Byznys pro společnost
Data: Byznys pro společnost

NPS tradičně pořádá nevládní platforma Byznys pro společnost ve spolupráci s Českou federací potravinových bank a Armádou spásy a celou řadou partnerů – obchodů, firem i dalších institucí. Dobrovolníci v typicky modrých zástěrách s logem projektu „Potraviny pomáhají“ asistovali ve více než 470 obchodech po celé zemi. V Olomouci se do modré zástěry oblékl rovněž ministr zemědělství Marian Jurečka, který nad NPS 2015 převzal patronát. Pilotně se do Národní potravinové sbírky zapojily také vybrané školy a školky.

Ministr Marián Jurečka pomáhal v typické zástěře dobrovolníkům vykládat nakoupené zboží. Foto: Bps
Ministr Marián Jurečka pomáhal v typické zástěře dobrovolníkům vykládat nakoupené zboží. Foto: Bps

Do potravinových bank po celé republice jídlo zdarma svážela logistická firma Raben Logistics Czech. Sbírky se přímo účastnily rovněž významné firmy, které věnovaly potravinové dary, jako společnost Carrier Commercial Refrigeration, Mars, Rohlik.cz, Sodexo nebo Unilever.

Veškeré jídlo vybrané během NPS putuje přes potravinové banky v jednotlivých krajích přímo neziskovým organizacím v místech, kde jej zákazníci supermarketů darovali. Pomohou tak matkám s dětmi v azylových domech, seniorům, osobám bez domova či lidem s handicapem.

Národní potravinová sbírka se v ČR poprvé uskutečnila v roce 2013. Platforma Byznys pro společnost se akcí snaží upozornit na problém plýtvání potravinami na straně jedné a nedostatku jídla pro lidi bez prostředků na straně druhé. Podle statistik žije až patnáct procent obyvatel Česka na hranici chudoby a nemohou si dovolit pravidelné jídlo. Na druhé straně se v ČR každoročně vyplýtvá 80 kilogramů potravin na hlavu, pokud počítáme celou populaci včetně narozených dětí. Národní potravinová sbírka si klade za cíl apelovat na veřejnost, firmy i instituce a pomoci tak tyto trendy dlouhodobě měnit.

V prvním ročníku sbírky lidé a firmy darovali 66 tun potravin (podrobnosti ZDE »), v roce 2014 to bylo již 173 tun (více ZDE »).

Organizaci Byznys pro společnost se spolu s partnery při pořádání loňské sbírky rovněž podařilo dosáhnout významné změny v systému danění potravinových darů, na které lze od roku 2015 v Česku uplatňovat DPH blížící se nule (detailně ZDE »). Firmám se tak významně zjednodušilo darování jídla na charitu v průběhu celého roku.

Foto: Filip Singer, Bps
Prohlédněte si fotogalerii:
Jak osobnosti nakupovaly pro Národní potravinovou sbírku. Mikropohled do zákulisí smíchovského Tesca – ZDE »

 

 

 


 

 Národní potravinovou sbírku 2015 podporují:

NPS organizuje: Byznys pro společnost ve spolupráci s Armádou Spásy a Federací potravinových bank
Strategičtí partneři: Albert, dm, Globus, Kaufland, Makro, Penny Market, Tesco, Carrier
Partneři: Raben Logistics, Mars, Rohlik.cz, Sodexo, Sodexo Benefity, Unilever
S podporou: Ministerstvo zemědělství, MČ Praha 7, Mateřská škola Uranie, ZŠ Letohradská P7
Hlavní mediální partner: Český rozhlas Mediální partneři: DeadLineMedia, Loosers, MilujemeJidlo.cz, My89.cz

O Byznys pro společnost, z.s.:

Největší organizace na podporu společensky odpovědného byznysu v ČR. Je národní partnerskou organizací CSR Europe, celoevropské platformy pro odpovědné podnikání (corporate social responsibility) a českým koordinátorem mezinárodních programů (např. Diverzita.cz). V Česku vedle NPS organizuje třeba celosvětové dny firemního dobrovolnictví Give&Gain a Engage.

www.byznysprospolecnost.cz // facebook.com/byznysprospolecnost  // twitter.com/odpovednefirmy
kontakt: Jakub Unger, unger@byznysprospolecnost.cz , +420737214123

Rekordy sbírky: V jednom obchodě darovali 6 tun, skokanem roku Východočeši
Sdílet