Až tři čtvrtiny lidí považují ceny potravin v České republice za vysoké. Ale většina jich by byla ochotna si ještě připlatit, pokud by se zlepšila kvalita zboží. A jak Češi nakupují? Nejčastěji jednou týdně na velkém nákupu v supermarketu.

Vyplývá to z unikátního výzkumu veřejného mínění, které v září pro konferenci Food Waste 2015 (více zde ») provedla společnosti Ipsos. Dotazovala se metodou CASI (Computer-Assisted Self Interviewing) s využitím Ipsos online panelu 1009 osob starších osmnácti let. Cílem šetření bylo zjistit, jak lidé plýtvají s jídlem a proč.

Hlavní zjištění o plýtvání v domácnostech si můžete přečíst v tomto článku ».

Mnohé o plýtvání však prozradily odpovědi na otázky, které se týkaly nákupních zvyklostí Čechů. Téměř každý třetí (32% dotázaných) nakupuje zhruba takto: Jednou za týden se vypraví do supermarketu či hypermarketu a pořídí velký nákup, během týdne pak dokupuje jen drobnosti.

Nakupovat čerstvé jídlo a jen v množství, které se rychle sní, je zvyklá zhruba pětina dotázaných. Dávají přednost menším obchodům.

Hlavním kritériem při nákupu je cena potravin. 74% dotázaných si myslí, že cena potravin je v Česku vysoká či příliš vysoká. I tak ale dvě třetiny oslovených uvedly, že by byly ochotny připlatit si více, pokud by se zvedla kvalita nabízeného jídla.

„Méně ochotní připlatit si za kvalitnější potraviny jsou lidé ve věku 55-65 let,“ uvedli autoři šetření ze společnosti Ipsos.

Co si lidé myslí o ceně potravin? Zdroj: Ipsos
Co si lidé myslí o ceně potravin? Zdroj: Ipsos

Kromě ceny se lidé rozhodují podle data spotřeby; tuto odpověď uvedlo 82 % dotázaných. Je to téměř o polovinu více, než kolik lidí zajímá země původu daného výrobku (45%) či přímo jméno firmy, která produkt vyrábí/pěstuje (34%).

Co rozhoduje při nákupech? Zdroj: Ipsos
Co rozhoduje při nákupech? Zdroj: Ipsos

Zajímavé je i to, jak zákazníci odpovídali na otázku, co by podle nich pomohlo v boji s plýtváním. Čtyři lidé z deseti totiž přiznávají, že běžně – několikrát do měsíce – vyhazují jídlo, protože ho nestihli sníst dříve, než se zkazilo.

Obchodníkům doporučují (71%), aby danou potravinu nabízeli v různě velkých baleních tak, aby si každý mohl vybrat velikost sáčku/pytle, který odpovídá velikosti jeho domácnosti.

Podobný počet lidí – v součtu 71% – tvrdí, že příliš nehledí na to, zda ovoce či zelenina, které kupují, vypadají pěkně. V šetření uvedli, že jsou ochotni kupovat si ovoce a zeleninu nepravidelných tvarů za stejnou cenu. Mnohé super/hypermarkety přitom tyto produkty vyřazují.

Jak omezit plýtvání? Zdroj: Ipsos
Jak omezit plýtvání? Zdroj: Ipsos

 

Konferenci FOOD WASTE 2015 podporují:
Tesco Stores, Sodexo, IPSOS, Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo životního prostředí, Zastoupení EK v ČR, Britské velvyslanectví v Praze, Nizozemské velvyslanectví v ČR, Britská obchodní komora

Národní potravinovou sbírku 2015 podporují:
Partneři: Albert, dm drogerie, Globus, Kaufland, Makro, Penny Market, Tesco, Carrier, Mars, Raben Logistics, Rohlik.cz, Sodexo, Sodexo Benefity, Unilever
S podporou: Ministerstvo zemědělství, Mateřská škola Uranie Hlavní mediální partner: Český rozhlas Mediální partneři: DeadLineMedia, Loosers, MilujemeJidlo.cz, My89.cz
NPS organizuje Byznys pro společnost ve spolupráci s Armádou Spásy a Federací potravinových bank

O Byznys pro společnost, z.s.:
Je národní partnerskou organizací CSR Europe, celoevropské platformy pro odpovědné podnikání (corporate social responsibility) a českým koordinátorem mezinárodních programů (např. Diverzita.cz). V ČR vedle NPS organizuje třeba celosvětové dny firemního dobrovolnictví Give&Gain a Engage.
www.byznysprospolecnost.cz // facebook.com/byznysprospolecnost // twitter.com/odpovednefirmy

kontakt: Vladimíra Janková, jankova@byznysprospolecnost.cz , +420604182793

Tak nakupují Češi: Jeden velký nákup týdně. Určuje cena a datum spotřeby
Štítky: